Enne sõiduautode ja väikeste kommertsveokite turule toomist viiakse läbi rida katseid, et kontrollida sõidukite vastavust eeskirjadele. Katsed, mille käigus hinnatakse kütusekulu ning CO2 ja saasteainete heitkoguseid, viiakse läbi laboris ning nende aluseks on konkreetsed sõidutsüklid. Tänu sellele on katsed korratavad ja tulemused võrreldavad. See on oluline sel põhjusel, et ainult laboritingimustes läbi viidud katse, mille teostamisel on järgitud standardiseeritud ja korratavat protseduuri, võimaldab tarbijatel erinevaid automudeleid võrrelda.
1. septembril 2017 jõustus uus ühtlustatud ülemaailmne kergsõidukite katsemenetlus (Light-duty Vehicle Test Procedure, WLTP), mis asendab järk-järgult uue Euroopa sõidutsükli (New European Driving Cycle, NEDC).Sõiduautode ja väikeste kommertsveokite kütusekulu ja heitkoguste mõõtmiseks on siiani kasutatud Euroopa sõidutsüklit. Esimene Euroopa sõidutsükkel jõustus 1970. aastal ja hõlmas linnamarsruuti. 1992. aastal lisandus linnavälise sõidu tsükkel ning alates 1997. aastast on seda kasutatud kütusekulu ja CO2 heitkoguste mõõtmiseks. Ent selle tsükli ülesehitus ei vasta enam tänapäevastele sõidustiilidele ega eri tüüpi teedel läbitavatele vahemaadele. NEDC keskmine kiirus on ainult 34 km/h, kiirendused on väikesed ning maksimaalne kiirus on kõigest 120 km/h.
NEDC | WLTP | |
Katsetsükli aeg | 20 minutit | 30 minutit |
Vahemaa |
11 km |
23.25 km |
Maksimaalne kiirus |
120 km/h |
131.3 km/h |
Keskmine kiirus |
34 km/h |
46.5 km/h |
Sõidufaasid | 2 faasi | 4 dünaamilisemat faasi |
Lisavarustuse mõju | Ei ole arvestatud | Lisavarustust (mis võib erinevate autode puhul erineda) on arvestatud |
Käiguvahetused | Fikseeritud käiguvahetuspunktid | Igal sõidukil on erinevad käiguvahetuspunktid |
Seisuaeg |
24% |
12,5% |
WLTP vahetab järk-järgult välja NEDC protseduuri. Sõiduautode ja I klassi väikeste kommertsveokite puhul rakendatakse uut WLTP protseduuri uutele tüübikinnitusega mudelitele alates 1. septembrist 2017 ja alates 1. septembrist 2018 kõigile registreeringutele ning see on kohustuslik kõigis EL-i liikmesriikides. II ja III klassi väikeste kommertsveokite puhul kehtib uus protseduur uutele tüübikinnitusega mudelitele alates 1. septembrist 2018 ja kõigile registreeringutele alates 1. septembrist 2019.
Kuni 2020. aasta lõpuni on sõiduki dokumentides ära toodud kütusekulu ja CO2 heitkoguste väärtused nii WLTP kui NEDC järgi. NEDC väärtusi kasutatakse EL-is registreeritud sõiduautode ja kergete kommertsveokite keskmiste heitkoguste hindamiseks kogu 2020. aasta vältel. Lisaks võidakse mõnedes riikides NEDC andmete kasutamist fiskaalsetel põhjustel jätkata. Alates 2021. aastast rakendatakse kõigi sõidukite puhul ainult WLTP katsetel tuginevaid kütusekulu ja CO2 heitkoguste andmeid. Kasutatud sõidukeid see ei mõjuta ning nende puhul jäävad kehtima sertifitseeritud NEDC väärtused.RDE katsega kontrollitakse, kas sõidukite heitkogused jäävad madalaks ka tegelikus liikluses. RDE katse ei asenda, vaid täiendab WLTP laboratoorseid katseid. RDE katse käigus sõidetakse sõidukiga maanteel väga erinevates tingimustes. Tingimuste hulka kuuluvad erinevad kõrgused ja temperatuurid, täiendav kasulik koormus, ülesmäge ja allamäge sõitmine, linnasisesed teed (madal kiirus), asulavälised teed (keskmine kiirus) ja kiirteed (kiire kiirus).
Saasteainete heitkoguste mõõtmiseks maanteel sõitmise ajal on katsesõidukid varustatud kaasaskantavate süsteemidega heitkoguste mõõtmiseks (PEMS), mis võimaldavad jälgida sõiduki peamisi heitmeid reaalajas. PEMS-id on keerukad seadmed, milles on kombineeritud omavahel gaasianalüsaatorid, heitgaasi massivoolumõõtjad, ilmajaamad, satelliidipõhine geolokalisatsioonisüsteem ja võrguühendus. Kogutud andmeid analüüsitakse, et kontrollida, kas RDE marsruudi piirtingimustele on vastatud ning kas heitkogused jäävad eeskirjas sätestatud väärtuste piiresse. Piirväärtused, mida ei tohi ületada, on määratletud laboratoorses katses (WLTP) ning korrutatud vastavusteguriga. Vastavustegur võtab arvesse veamäära, mille kohaselt RDE katses kasutatavad mõõtevahendid ei ole suutelised mõõtma sama täpsusastme juures kui laboratoorses katses ning tulemused ei ole samaväärselt korratavad. Sõiduautode ja I klassi kergete kommertsveokite puhul rakendub RDE katse uutele tüübikinnitusega mudeltitele alates 1. septembrist 2017 ning kõigile registreeringutele alates 1. septembrist 2019. See hõlmab lämmastikoksiidide (NOx) kontrollimist, mille puhul vastavustegur on 2,1. Ent osakeste arvu mõõtmisel on vastavustegur 1,5 ning kehtib kõigile registreeringutele alates 1. septembrist 2018. II ja III klassi kergete kommertsveokite puhul rakendub RDE üks aasta hiljem.